nuffnang ads

MY FOLLOWERS

Monday, February 25, 2019

GULAI IKAN BAUNG & LAMPAM

Assalamualaikum
hai korang
ok harini aku nak share pasal menu makan tengahari semalam.
aku ni memang tiap tiap minggu akan balik kampung, gilir minggu balik rumah family aku dan rumah mertua. 
So minggu ni turn rumah mertua. 
Kat rumah mertua ni dalam sebulan, adik beradik mak mertua aku akan balik berkumpul, and akan ada sesi masak memasak. 
Family mak mertua aku memang pakar bab bab masak lagi lagi masakan kampung.
Aku dari tak makan masakan kampung, dah boleh makan. 
Ikan sungai pun tak pernah makan sebelum ni tapi start belajar makan kat rumah mertua. 

Ikan ikan sungai ni hasil dari abang abang ipar aku yang rajin pergi memancing. 
So menu semalam memang hasil dari yang diorg mancing lah. 

Family mertua aku ni kalau bab bab salai memang cara tradisional la senang cakap. 
Salai guna kayu api tau, bukan arang.  
Kat bawah ni aku akan cerita step by step cara mak mertua and adik2 dia dari siang ikan, cuci ikan and siap masak.
Tapi gambar tak cukup, ada yang aku lupa nak snap sebab aku pun busy buat keje lain. 







ok ni masa nak siang. Ni ikan baung. Siang ikan mcm biasa la, lepas siang, perah dengan limau kasturi, biarkan sekejap



ni pulak ikan lampam. Besar2 ikan dia. 
Lepas siap siang, dah perah limau kasturi, cuci.  Lumur dengan tepung dulu baru cuci. 2 kali jugak cuci untuk buang hanyir tu
gambar siap cuci takde sebab aku lupa nak snap. 

Ni masa hidupkan api untuk biar jadi bara untuk salai. Memang pakai kayu je. Tak pakai arang

Kupas kelapa pun sendiri untuk mesin and untuk buat santan

ni masa tengah kupas

ni masa mesin kelapa, masa tengah perah untuk buat santan pun aku tak amik gambar, sebab aku tengah buat keje

ni la keje aku, bahagian paling senang, huhu. 
siang ayam,bersihkan ayam, and goreng ayam

Ni masa tengah makan. Sori guys takde gambar yang proper sikit sebab terlupa nak snap gambar masa dah siap masak. 

Rasa memang terbaik ah. Sedap sampai menjilat jari kate ko.  Next time maybe aku akan banyak update pasal makanan je la kot. And kalau ada benda menarik nak cerita aku akan selit2 la jugak

Thanks pada yg sudi luangkan masa membaca. Kalau korang nampak ada iklan kat blog aku ni tolong la klik ye. Jasa anda akan daku hargai. 

No comments: